«ВРАТА ПЕКЛА НЕ ПОДОЛАЮТЬ ЇЇ»

19–20 лютого 2001 р. у Свято-Троїцькій Сергієвій Лаврі відбулося засідання VII розширеного пленуму Синодальної Богословської комісії під головуванням Патріаршого Екзарха всієї Білорусі митрополита Мінського і Слуцького Філарета. На засіданні було ухвалено офіційний документ, текст якого повністю наводиться нижче.

Із благословення Святішого Патріарха Московського і всієї Русі Олексія II, у зв’язку з дискусією в церковних і громадських колах щодо проблеми впровадження індивідуальних номерів платників податків (ІНПП), 19–20 лютого 2001 р. у Троїце-Сергієвій Лаврі, в стінах Московської духовної академії, відбулося розширене засідання Синодальної Богословської комісії за участю архієреїв, які представляють Православні Церкви чотирьох країн — Росії, України, Білорусі, Молдови, намісників і духівників ставропігійних монастирів, представників державних органів, консультантів та експертів.
У ході роботи Комісії відбувся взаємоповажний і плідний діалог між представниками Церкви й державних органів — Державної Думи і Міністерства з податків та зборів. У процесі діалогу були прояснені питання, пов’язані з порядком податкового обліку громадян.
Пленум розглянув проблеми, що викликають занепокоєння і збентеження серед частини церковного народу, питання, що їх ставлять у численних зверненнях віруючі та в публікаціях засоби масової інформації:
1. Чи є апокаліптичне число 666 в ІНПП та електронних документах, що посвідчують особу?
2. Чи є ІНПП печаткою антихриста?
3. Чи втрачає християнин своє ім’я, приймаючи ІНПП?
4. Чи існує духовна загроза у процесах глобалізації?
5. Наскільки правомірні дії окремих священнослужителів у зв’язку із проблемою ІНПП?
Всебічно обговоривши ці теми, пленум дійшов такого висновку.
1. 
Згідно з експертним висновком, ІНПП є послідовністю із 12 арабських цифр, з яких перші дві — код регіону, наступні дві — номер місцевої податкової інспекції, наступні шість — номер податкового запису платника податків і останні дві — так звані «конт­рольні цифри» для перевірки правильності запису. Наявність трьох шісток у цьому наборі цифр може бути тільки випадковою. Говорити про неодмінну присутність числа 666 у ІНПП немає жодних підстав. У деяких публікаціях є твердження, що в електронних документах, які використовують магнітно-зчитувальний запис, як кодове міститься число 666. Згідно з експертним виснов­ком, отриманим нашою комісією, таке твердження не має підстави.
Припущення про приховану присутність 666 може вважатися частково обґрунтованим лише тоді, коли йдеться про кодування інформації за допомогою штрих-коду, виконаного згідно зі стандартом EAN-13/UPC, який застосовується для маркування товарів (при цьому слід зауважити, що власне комп’ютер не сприймає три пари видов­жених розділових ліній як шістки; однак їхнє графічне накреслення є схожим із графічним накресленням цифри шість у цьому ж стандарті кодування). Коли ж йдеться про запис іншими відомими нам системами, що відрізняються від EAN-13/UPC (товарних штрих-кодів), зокрема на магнітних смугах, які присутні в електронних документах, то експерти не виявляють наявності числа 666 в цьому типі запису інформації.
2. 
Поширене у середовищі деяких православних християн уявлення про те, що «антихрист ще не з’явився, а печатки вже ставлять», або що існує якась «попередня печатка», суперечить церковному вченню про появу антихриста в «останні часи» людської історії. Як уже було сказано в Заяві Священного Синоду Руської Православної Церкви від 7 березня 2000 р. під назвою «Поважати почуття віруючих. Зберігати християнське тверезомислення», «тим, хто намагається пов’язувати ідентифікаційні номери з “печаткою антихриста”, нагадуємо, що у святоотцівському переданні таку печатку розуміли як знак, що закріплює свідоме відречення від Христа… Всупереч цій традиції іноді стверджують, що технологічна дія нібито може сама по собі зробити переворот у потаємних глибинах людської душі, приводячи її до забуття Христа. Таке марновірство розходиться із православним тлумаченням Одкровення святого Іоанна Богослова, згідно з яким “печатка звіра” ставиться на тих, хто свідомо увірував у нього “тільки заради хибних його чудес” (святитель Іоанн Златоуст). Ніякий зовнішній знак не порушує духовного здоров’я людини, якщо не стає наслідком свідомої зради Христа й наруги над вірою».
Таке твердження раніше було зроблено і в окружному посланні Священного Синоду Елладської Церкви № 2641 від 9 лютого 1998 р.: «“Печатка”, чи буде це ім’я антихриста або число його імені, коли прийде час її проставлення, тоді тільки спричинить за собою відречення від Христа й поєднання з антихристом, коли буде добровільно прийнята людиною. Добровільне прийняття “печатки”, яке ототожнюється з явним відреченням від Христа, позбавляє божественної благодаті, оскільки сама людина за своїм бажанням перестає сприяти цій благодаті й без жодного каяття прагне відкинути її».
3. 
На питання про те, чи втрачає християнин своє ім’я, приймаючи ІНПП, ми можемо відповісти словами архімандрита Іоанна (Крестьянкіна): «Дорогі мої, як ми піддалися паніці — втратити своє християнське ім’я, замінивши його номером? Але хіба це може статися в очах Божих? Хіба біля Чаші життя хтось забуде себе і свого небесного покровителя, даного у мить Хрещення? І чи не згадаємо ми всіх тих священнослужителів, мирян-християн, які на тривалий період життя повинні були забути свої імена, прізвища, їх замінив номер, і багато з них так і пішли у вічність із номером. А Бог прийняв їх у Свої Батьківські обійми як священномучеників і мучеників, і білі переможні ризи сховали під собою арештантські бушлати. Не було імені, але Бог був поруч, ведучи віруючого в’язня крізь щоденну смертельну загрозу. У Господа немає поняття про людину як про номер, номер потрібен тільки сучасній обчислювальній техніці, для Господа ж немає нічого дорожчого за живу людську душу, заради якої Він послав Сина Свого Єдинородного Христа-Спасителя. І Спаситель увійшов у світ із переписом населення».
Разом із тим, враховуючи збентеження в церковному народі у зв’язку з присвоєнням ІНПП, Священноначаліє Руської Православної Церкви за пропозицією духівника Троїцької Сергієвої Лаври архімандрита Кирила (Павлова) мало діалог із керівництвом Міністерства Російської Федерації з податків та зборів. У ході діалогу Міністерством було заявлено про готовність звернутись із пропозицією до Державної Думи Російської Федерації із законодавчою ініціативою про зміни до Податкового кодексу Російської Федерації, зокрема про введення документа «особовий рахунок платника податків — фізичної особи» та поняття «номер особового рахунку платника податку — фізичної особи». У разі реалізації цього рішення побоювання деяких про «заміну християнського імені на номер» втратять будь-які підстави (оскільки в цьому разі номер присвоюється документу, а не особі).
4. 
Процеси глобалізації, породжені зростаючою взаємозалежністю держав та народів, можуть бути використані злою волею для поневолення людей і людських спільнот. Так, не можна заперечувати небезпеку використання різних технологій для встановлення системи тотального контролю, для порушення таємниці особистого життя і для тиску на релігійний і світоглядний вибір особистості.
Учасники засідання Богословської комісії висловили думку про доцільність створення церковно-громадської ради, яка в контакті з державними органами здійснювала б вивчення вищевказаних процесів і тенденцій, аналізувала розвиток відповідних норм міжнародного права, а також законодавчі ініціативи та дії виконавчої влади, що складають небезпеку для свободи особистості та збереження культурно-релігійної своєрідності народів, історично пов’язаних із Православ’ям. У зв’язку з цим було б доцільно направити Президентові РФ і у Федеральні Збори РФ відповідний лист від імені Святішого Патріарха або Священного Синоду.
У багатьох країнах існують механізми правового захисту від спроб запровадження єдиного універсального ідентифікатора особистості або створення єдиної міжвідомчої бази даних.
Особливу увагу слід приділити питанню про введення електронних паспортів та інших новітніх методів ідентифікації, які використовуватимуться для ведення розрахунків, отримання соціальної та медичної допомоги.
Притому що сама технологія виробництва й застосування подібних ідентифікаторів не може вважатися вартою осуду, необхідно вимагати гарантій збереження таємниці особистого життя, відкритості для людини всієї інформації, що збирається про неї, водночас при недоступності її будь-кому, крім особ­ливо уповноважених державних інстанцій, які діють на підставі відповідних законів.
Визнаючи об’єктивний і неоднозначний характер процесів глобалізації, учасники пленуму вважають своїм обов’язком нагадати про те, що Творцем і Промислителем світу є Бог. За свою двотисячолітню історію Церква Христова пережила багато державних устроїв, які ставили за мету знищення Церкви й духовне поневолення християнських народів, але всі вони розбилися об камінь обітниці Христової: збудую Церкву Мою, і врата пекла не подолають її (Мф. 16: 18).
5. 
В «Основах соціальної концепції Руської Православної Церкви» (III.5) йдеться, що в разі, якщо держава примушує громадян до гріха, Церква може закликати до громадянської непокори. Однак ці слова з діяння Ювілейного Архієрейського Собору 2000 р. говорять про Церкву, а не про окремих священнослужителів або мирян, які самочинно насмілюються говорити від імені Церкви.
Викликає особливу стурбованість той факт, що багато кліриків насмілюються діяти без благословення Священноначалія, а часом — у прямому протиріччі з тією позицією, яка відкрито й недвозначно була висловлена правлячими архієреями та вищою церковною владою в особі Архієрейського Собору, Священного Синоду та Святішого Патріарха. Абсолютно неприйнятними є факти передачі кліриками й чернецтвом своїх звернень у засоби масової інформації та органи державної влади, що часом має характер неприкритого тиску на Священоначаліє. Таким ми нагадуємо 11-те правило Сардикійського Собору: «Якщо який єпископ, чи пресвітер, чи взагалі будь-хто з кліру без дозволу і грамот від єпископа області, й особливо від єпископа митрополії, наважиться піти до царя: такий нехай буде відлучений і позбавлений не тільки спілкування, але й сану, який мав… Якщо ж нагальна потреба змусить кого йти до царя: той нехай творить це з розважливістю і з дозволу єпископа митрополії та інших тієї області єпископів, і нехай мають грамоти від них».
Слід нагадати сучасним «ревнителям не по розуму», що Господь поклав на єпископів особливу місію: бути будівничими Христових Таїн і хранителями неушкодженого віровчительного Передання. Відступ від законного Священноначалія є відступ від Духа Святого, від Самого Христа. Як говорить священномученик Ігнатій Богоносець, «усі йдіть за єпископом, як Іісус Христос — за Отцем, а за пресвітерством — як за апостолами. Дияконів же шануйте як заповідь Божу. Без єпископа ніхто не роби нічого, що стосується Церкви… Де буде єпископ, там повинен бути і народ, так само, як де Іісус Христос, там і кафолична Церква» (Св. Ігнатій Антіохійський, Смирн. 8). Православна Церква сповідує, що «без єпископа ні Церква Церквою, ні християнин християнином не тільки бути, а й називатися не може. Бо єпископ, як наступник апостольський, покладанням рук і прикликанням Святого Духа отримав по-наступницьки дану від Бога владу зв’язувати й розв’язувати» (Послання Східних Патріархів).
ВИСНОВКИ: 
1. Прийняття чи неприйняття індивідуальних номерів жодною мірою не є питанням сповідання віри чи гріховним діянням. Це справа особистого вибору, вона не має релігійного значення.
2. Збентеження, що виникли в церковному середовищі в ході дискусій про ІНПП, свідчать про необхідність посилення учительного служіння церковної ієрархії та виправлення недоліків, що існують у духовному опікуванні. У зв’язку з цим ми шанобливо просимо Святішого Патріарха звернутися до Повноти Руської Православної Церкви з пастирським посланням.
3. Не осуджуючи людей, які відмовляються від прийняття ІНПП, слід висловити тривогу про духовний стан тих із них, хто величається своєю відмовою, засуджуючи тих, хто не наслідував їхній приклад.
4. Абсолютно неприпустимим є накладення пастирями церковних заборон за прийняття або за неприйняття податкових номерів.
5. На жаль, доводиться констатувати той факт, що віруючі люди, які відмовилися від ІНПП, нерідко стикаються з дискримінацією з боку роботодавців. Згідно з офіційними заявами керівництва Міністерства Російської Федерації з податків та зборів, такі дії є протиправними. У цих випадках необхідно звертатися у вищі податкові інстанції.
6. Учасники пленуму дійшли висновку, що Руській Православній Церкві потрібне серйозне вдосконалення видавничої та інформаційно-аналітичної діяльності з вивчення та висвітлення церковних і суспільних проблем.
7. Церква має свої засоби опору наростанню гріха у світі: це не мітинги і листівки, а виконання заповідей Божих, молитва і покаяння. Протистояння злу, що множиться у світі, стає справді християнською справою не тоді, коли християни заражають один одного необґрунтованими страхами, а тоді, коли ми живемо конкретними справами, спрямованими на зміцнення нашої віри і допомогу ближньому. Так нехай сяє світло ваше перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла і прославляли Отця вашого Небесного (Мф. 5: 16).

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.