ВОЛИНСЬКЕ БРАТСТВО ПРОТИ ЗЕЛЕНОГО ЗМІЯ

Пити чи не пити? Для багатьох людей, які стикнулися з проблемою алкоголізму, це питання не є риторичним. За офіційними даними щороку в Україні ставлять на облік 100 тисяч алкоголіків. Але насправді їх більше удесятеро, і це набуває ознак національної епідемії.

У Волинській єпархії Української Православної Церкви чотири роки тому вирішили активно боротися з пияцтвом. Для цього у Луцьку відродили Волинське православне братство тверезості імені святого праведного Іоанна Кронштадтського. Його голова протоієрей Стефан Ярема, настоятель храму в ім’я апостола Андрія Первозванного с. Струмівка, розповів «Церковній православній газеті» про те, які переваги має тверезе життя, та як переконати у цьому сучасних людей.
— Як у Вас з’явилася ідея створити братство тверезості й узагалі займатися пропагуванням тверезого способу життя?

— Ще декілька років тому я теж був прихильником так званого «помірного», або «культурного», вживання алкоголю. Чому я тепер живу тверезо і що саме спонукало мене не пити спиртного? Причин декілька, і вони, напевно, теж мають свою ієрархію. В першу чергу, я почав зауважувати, що свою «міру» я так і не визначив для себе. Алкоголь приносив у мою душу лише смуту та неспокій, я вживав спиртне і водночас розумів, що священик і чарка — речі несумісні.
У моїй родині теж є проблеми з алкоголем, і коли я отримував тривожні звістки з дому, то щоразу переконувався, що заради підтримки близької людини повинен відмовитися від алкоголю, і згодом я це зробив. На диво собі самому, мені сподобалося тверезе життя. Багато спокус та проблем відпало, на душі стало спокійніше. Я сміливо, дивлячись у вічі, почав говорити з людьми, у яких є проблеми з алкоголем. У моє життя почала повертатись природна, Богом дарована радість, що притаманна дитячому світлому розуму.

Після двох місяців тверезості Господь послав мені однодумця, лікаря за фахом, з яким ми пішли до керуючого Волинською єпархією, митрополита Волинського і Луцького Нифонта, за благословенням на створення братства тверезості.

Отже, відродження (саме відродження, адже в дореволюційний період на Волині теж існували братства тверезості) православної традиції братств тверезості відбулось на Волині у 2009 р. З благословення владики Нифонта, 26 листопада 2009 р. у м. Луцьку в Покровському храмі було звершено молебень на початок доброї справи, який очолив сам митрополит. І саме з цієї урочистої події розпочалась діяльність Волинського православного братства тверезості імені святого праведного Іоанна Кронштадтського.

Також варто відзначити, що наше братство входить до складу Свято-Володимирівського братства тверезості, яке засноване з благословення Предстоятеля УПЦ Блаженнішого Митрополита Володимира і діє при Синодальному відділі у справах молоді.

— Розкажіть про Ваших однодумців. Наскільки чисельним є братство сьогодні?

— На сьогоднішній день активно беруть участь у житті братства близько 40 людей, а членами братства є 22 людини, які прийняли обітницю тверезості. Варто відзначити, що за порівняно короткий період братство досягло неабияких успіхів. Адже при братстві функціонує група психологічної допомоги, де людина, яка потрапила у тенета алкоголю, знаходить розуміння, підтримку і кваліфіковану допомогу. Ми також консультуємо й родичів залежних, допомагаємо їм обрати правильну позицію у сім’ї, щоб врятувати людину. Щонеділі у храмі в ім’я святого великомученика Пантелеймона (м. Луцьк) ми служимо акафіст перед іконою Божої Матері «Невипивана Чаша».

— Які труднощі виникають у Вашому служінні?

— Зазвичай це нерозуміння, чому я не вживаю алкоголь і чому потрібно відмовитись від «помірного пиття» тим, хто не вважає себе алкоголіком. Відповідаю, зважаючи на ситуацію. Якщо співрозмовники тверезі й питають для того, щоб почути, то розповідаю про шкоду від алкоголю. Інколи переводжу на жарт, мовляв, усе, що мені було призначено випити, я вже випив, і не залишилось ані краплі. А якщо хтось сильно надокучає і хоче виставити тверезість на сміх, то даю відсіч і раджу пройти курс реабілітації.

— Чим займається братство тверезості зараз?

— Особливу увагу братчики приділяють профілактичній роботі з молоддю. На головних вулицях нашого міста ми розміщуємо соціальну рекламу із закликом до тверезого способу життя. Відомі в Україні та поза її межами волинські спортсмени були зображені на наших білбордах із написом: «Краще тверезе життя, щоб Волинь щаслива була». Наразі на вулицях міста розміщені сіті-лайти із зображенням людей різної професії, які спонукають жити тверезо. До речі, наше братство отримало перше місце у міському конкурсі на кращу соціальну рекламу.
З благословення митрополита Нифонта та стараннями братства, у Волинському обласному наркологічному диспансері діє каплиця на честь ікони Божої Матері «Невипивана Чаша», де щочетверга пацієнти диспансеру мають змогу помолитися та поспілкуватися зі священиком і братчиками.

Братство видає друковану літературу, буклети, флаєри із правдивою інформацією про алкоголь. Завдяки Обласному управлінню освіти, плакати про тверезість розповсюджуються в усіх школах Волині. Особисто я проводжу багато лекцій на тему тверезості в школах та вищих навчальних закладах нашого міста.

Щороку в першу неділю після 11 вересня (день пам’яті Усікновіння глави святого Іоанна Хрестителя) у Луцьку відбуваються заходи із пропаганди тверезого способу життя. Торік таке свято розпочалося «Маршем тверезості», у якому брали участь студенти Волинського національного університету.

— Чому, на Вашу думку, алкогольна залежність виникає у православних християн і навіть у священнослужителів?

— Кожна людина, і не тільки православна, повинна розуміти, що алкоголь — це отруйна і наркотична речовина, і що нешкідливих доз у принципі не існує. Та й історія свідчить, що наш народ «помірно» пити алкогольну суміш не вміє. Потужна реклама нам нав’язує міфи щодо алкоголю. Мовляв, це розслабляє, приносить радість, і що на Русі завжди так пили. І найболючіше те, що це спрацьовує, і ми мало не з пелюшок спостерігаємо, як споживають алкоголь мама, тато, рідні. А вони ж — авторитет і роблять в очах дітей усе правильно. Виростає дитина, пробує спиртне, бо ж хоче бути схожою на дорослих. А «вогняна вода» робить свою справу, ламає захисний бар’єр організму, отруює молодий мозок та всі життєво важливі органи, заставляючи збільшувати дозу, шукати щастя в чарці, і кладе людину на лопатки. І не має значення комбайнер це чи електрик, лікар чи той самий священик, адже від людини була прихована правда про алкоголь, вона жила міфами, з п’яним світоглядом та у п’яному середовищі.

— Як усе-таки православним ставитися до вживання алкоголю: пити чи не пити?

— Людина є творінням розумним, кожен із нас вибирає сам собі, що їсти, у що вдягатися і також, що пити. Коли ми вибираємо, наприклад, собі одяг, то продавець характеризує обрану нами річ, і ми або купуємо, або дякуємо й шукаємо далі. Як не дивно, але з алкоголем так само. Різниця лише в тому, що нас обманюють і продають під виглядом напою наркотик. Не вірите? Загляньте в енциклопедію, і ви прочитаєте: «Алкоголь (етиловий спирт) — легкозаймиста прозора рідина з характерним запахом, яка відноситься до сильнодіючих наркотиків. Викликає спочатку збудження, а потім параліч нервової системи». Отже, панове, коли ваш вказівний палець у магазині вказує продавцю на горілку, то ви маєте бути свідомі того, що у пляшці міститься 40 відсотків етилового спирту, а коли ваша правиця підносить до вуст пляшку пива, то знайте, що, випорожнивши її, ви випили не напій, який тамує спрагу, а рідину, в якій міститься до десяти відсотків наркотику.

Я розумію, що на даному етапі наша держава живе міфами про алкоголь, і завдяки тому ми займаємо перше місце серед європейських країн з дитячого алкоголізму, щороку втрачаємо тисячі наших земляків, які залишили цей світ з допомогою алкоголю. Та варто кожному з нас подивитись навколо себе, і ми побачимо не анекдотичних веселих, трохи сп’янілих друзів, а людські долі, покалічені алкоголем, ріки сліз матерів та жінок, сиріт, нещасних людей. Отже, вибирайте самі, і прошу лише про одне: думайте та частіше ставте собі питання — для чого це мені?

— Які методи боротьби з алкоголізмом рекомендує братство?

— Лікувати потрібно суспільство загалом, і це має робити насамперед держава. Необхідно заборонити рекламу алкоголю, треба популяризувати тверезий спосіб життя, приймати жорсткі закони щодо продажу спиртного. У братстві проводяться семиденні курси із позбавлення від залежності за методикою протоієрея Ігоря Бачиніна, який є головою Іоанно-Предтечинського братства «Трезвіння» РПЦ.

— Що робити людині, яка хоче позбавитися алкогольної залежності?

— Важливо знати, на якій стадії алкогольної залежності хворий перебуває, чи це типове пияцтво, чи людина на межі повної деградації особистості, та й взагалі, як допомогти, залежить від щирості наміру та власне самої людини. Проте є поради, які, на мою думку, допоможуть віднайти рівновагу в житті. Насамперед потрібно визнати, що ти є залежним, та усвідомити, що самому, без допомоги Божої, не впоратись; шукати людей, котрі мали подіб­ні проблеми, і просити Бога, щоби такі люди трапились на вашому життєвому шляху. Це можуть бути братства тверезості чи групи анонімних алкоголіків. Своє життя треба максимально наблизити до храму, знайти духівника, частіше причащатися; уникати п’яних компаній і так званих «друзів»; більше читати літератури на тему тверезості, житія святих, таких як мученик Воніфатій, великомученик Пантелеймон, святий праведний Іоанн Кронштадтський, преподобна Марія Єгипетська, та просити їхнього заступництва; цінувати кожен день, проведений тверезо.

— Які плани братства на майбутнє?

— Розповідати правду про алкоголь, показувати переваги тверезого життя, допомагати залежним, власним прикладом свідчити про тверезість — голов­ні цілі нашого братства.

Бесіду вів Олег Карпенко
Адреса Волинського православного братства тверезості
імені святого праведного Іоанна Кронштадтського:
Волинська область,
Луцький р-н, с. Струмівка,
вул. Андріївська, 13;
тел.: 050–627–10–33.

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.