У що і як вірить молодь України?

У німецькому видавництві Lambert Academic Publishing нещодавно вийшла друком релігієзнавча праця кандидата філософських наук, наукового співробітника Інституту філософії НАНУ Наталії Гаврилової “Сучасна релігійність. У що і як вірить молодь України”. Це авторське дослідження, що ґрунтується на результатах опитування 820 студентів світських ВНЗ, 230 студентів протестантських навчальних закладів і 64 студентів православних семінарій і богословських факультетів. За словами автора, вибір теми обумовлений тим, що студентство завжди було й залишається соціальною групою, найбільш схильною до зовнішніх впливів, як позитивних, так і негативних. Насамперед, це пов’язано з процесом набуття знань, формування світогляду, кристалізації життєвих ідеалів, але разом з тим і відсутністю психічної стійкості.

Молодіжну релігійність Наталія Гаврилова типологічно розділяє на інституціональну (її представляють віряни однієї з конфесій) і неінституціональну (це віруючі студенти, які не належать до певної конфесії). За даним дослідника, інституціональна релігійна свідомість властива 41,2 % опитаних, а неінституціональна — 33,8 %. 13,2 % вагаються між вірою й невір’ям, 6,3 % — невіруючі, 3,3 % опитаних перебувають у стані релігійного пошуку і 2,2 % байдужі до релігії.
Інституціональну релігійну свідомість, у свою чергу, представляють: православні — 33,7 %, греко-католики — 2,3 %, мусульмани — 1,7 %, римо-католики — 1,3 %, євангельські християни-баптисти — 1 % та інші.
Основними рисами неінституціональної релігійної свідомості є пасивність у вірі, її фрагментарність, одночасна належність до різних релігійних організацій, відмова від авторитету Церкви, нехтування культовою практикою тощо. Дослідник Наталія Гаврилова виділяє дві причини цього явища: визнання того факту, що справжня віра не потребує зовнішніх проявів, та негативний досвід задоволення своїх духовних запитів у лоні конкретної Церкви. З огляду на це автор робить висновок про основні тенденції релігійних пошуків сучасної молоді. На думку дослідниці, на фоні нечіткого уявлення про базові віровчительні істини, релігія для них втрачає роль морального імперативу в повсякденному житті, тож молодь дотримується переважно релігійного етикету, а не етики. Релігія розглядається як звичайне культурне середовище й національний спосіб буття, а до віровчення тієї чи іншої конфесії молодь ставиться вибірково.
Шеф-редактор “Богословського порталу” Юрій Чорноморець у коментарі для “Церковної православної газети” зазначив: “Книга констатує той факт, що сучасна молодь набагато настійніше шукає особистої зустрічі з Богом, ніж попередні покоління, при цьому довіряючи лише власному досвіду. І в цій особистій зустрічі бачить істину й підставу для того, щоб змінити своє життя. Правий був митрополит Антоній Сурозький, який говорив про те, що християнство — це зустріч з Богом, і дуже добре, що сучасна людина шукає цієї зустрічі… Тому сучасній молоді необхідно свідчити про власний досвід. І Церква мусить стати тим місцем, де молодь цей досвід отримає. На це потрібно спрямувати всі зусилля. Ми повинні погодитися з тим, що для сучасної молоді Церква вже не є самоцінністю, вона становить цінність лише тому, що людина там зустрічається з Богом. І це добре, тому що це відповідає головним принципам християнства. Адже і в нас, у Православ’ї, все будується довкола Причастя як особистої зустрічі з Богом”. Юрій Чорноморець вважає, що у царині церковної політики майбутнє — за молодіжними християнськими рухами, причому як консервативними, так і ліберальними. Тому що “молодь шукає не різноманітності у вірі, а розмаїття в релігійному поводженні”.

Олег Карпенко
Інституціональна
релігійна свідомість:
Православні — 33,7 %
Греко-католики — 2,3 %
Мусульмани — 1,7 %
Римо-католики — 1,3 %
Євангельські християни-баптисти — 1 %
Послідовники “церкви повного Євангелія” — 0,9 %
Адвентисти сьомого дня — 0,2 %
Інші — 0,7 %

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.