«У ДЕНЬ ПРИШЕСТЯ СВЯТОГО ТВОГО ДУХА МОЛЮ ТВОЄ МИЛОСЕРДЯ…». Колінопреклонені молитви, що читаються на вечірні свята П’ятидесятниці

Рік у рік на вечірні свята Трійці (згідно з Уставом вона звершується одразу після недільної Літургії) читають молитви, які віруючі слухають стоячи на колінах. Уперше після свята Воскресіння все церковне зібрання молитовно схиляє коліна перед Богом. Єпископ або священик біля відкритих Царських врат читає довгі молитви.

 Чи завжди ми уважно стежимо за їхнім змістом, чи завжди вдається чітко розчути і зрозуміти те,  що чуємо? Чи не виникає у нас подекуди відчуття невдоволеності від того, що ми на якийсь момент нібито відійшли від молитви, подумки відволіклися на суєтне? Аби допомогти нашим читачам підготуватися до слухання молитов, що їх читають на Трійцю, наша газета пропонує текст молитов у перекладі сучасною мовою.

ВЕЧІРНЯ П’ЯТИДЕСЯТНИЦІ
Вечірня свята П’ятидесятниці звершується відразу після Літургії. Її головною особливістю є читання особливих, колінопреклонених (читаються стоячи на колінах) молитов святителя Василія Великого. У цій службі Церква піднесеними піснями й молитвами закликає всіх присутніх у храмі гідно прийняти безцінні дари благодаті Божої.
Вечірня розпочинається з молитви «Царю Небесний», з якої починаються й інші богослужіння. Але цього дня вона має особливе значення для віруючих, які згадують зішестя Святого Духа Утішителя. На великій єктенії диякон молиться за тих, хто «чекає благодаті Святого Духа» і «схиляє серце своє перед Господом і коліна» і просить Бога, щоб Він, «прийнявши колінопреклоніння наші, як фіміам (ладан)», послав нам багаті милості Свої і небесну допомогу. Після єктенії співають стихири на «Господи, воззвах», звершується вхід з кадилом, співають «Світе Тихий» і виголошується прокімен: «Кто Бог велий, яко Бог наш, Ты еси Бог, творяй чудеса» (Чи є бог могутніший, ніж Бог наш? Ти — Бог, Який творить чудеса).
Після цього священик і всі присутні в храмі стають на коліна і зосереджено, з почуттям сердечної скрухи, просять Бога про своє духовне оновлення. У цей час храм стає тією древньою світлицею, в якій на апостолів уперше зійшов Святий Дух. Ось слова цих чудових молитов.

МОЛИТВА ПЕРША

Пречистий, непорочний, передвічний, невидимий, незбагненний, непізнаваний, незмінний, непереможний, незлічений, незлобивий Господи! Ти один лише маєш безсмертя, у світі живеш неприступнім, (Ти) створив небо і землю, і море, і все, що є в них, (Ти) подаєш усім все, про що (Тебе) просять, перше самого прохання. Тобі молимось і Тебе просимо, Владико Людинолюбцю, Отця Господа і Бога і Спаса нашого Іісуса Христа, Який  заради нас людей і заради нашого спасіння зійшов з небес і воплотився від Духа Святого і Марії Приснодіви і Преславної Богородиці, Який спершу словом навчав, а потім справою показав, коли спасенні страждання потерпів, і тим нам, смиренним і грішним і недостойним рабам Своїм, дав приклад Тобі приносити молитви, схиливши голови й коліна, за гріхи наші й людське невідання.

Сам, Багатомилостивий і Людинолюбний, почуй нас, у який би день ми не прикликали Тебе, а особливо в цей день П’ятидесятниці, в який після вознесіння Господа нашого Іісуса Христа на небеса і сидіння праворуч Тебе, Бога й Отця, на святих Своїх учнів і апостолів Він послав Святого Духа, Який і спочив на кожному з них, — і всі сповнились невичерпної благодаті Його й почали говорити різними мовами про великі діла Божі й пророчити.

Ось і нині, почуй тих, що моляться Тобі, і пом’яни нас, смиренних і осуджених, і визволи з полону (гріховного) душі наші заради Твоєї милості. Прийми нас, тих, що припадають до Тебе і взивають: «Згрішили ми!». Від народження ми Твої, Господи, від утроби матері Ти — Бог наш. Але, змарнувавши дні наші, ми лишилися Твоєї допомоги і не маємо жодного виправдання. Покладаючи ж надію на милість Твою, благаємо: не пом’яни гріхів юності й невідання нашого і від таємних наших (гріхів) очисть нас, і не відвернись від нас у час старості, коли підупадуть сили наші, не покинь нас. Перше, ніж ми в землю повернемося, сподоби до Тебе повернутись і зглянься на нас з благовоління Твого і милосердя. Вимірюй беззаконня наші мірою милосердя Твого, протистав безмежність милосердя Твого безлічі гріхів наших. Зглянься з висоти святої Твоєї, Господи, на людей Твоїх, що стоять тут і моляться, і чекають від Тебе багатої милості. Прийди до нас з Твоєї благості, визволи нас від насильства диявольського, укріпи життя наше святими Твоїми і священними законами. Ангела, вірного Хранителя, пристав до людей Твоїх, усіх збери у Царство Твоє. Даруй прощення тим, що покладають надію на Тебе, прости їм і нам гріхи. Очисть нас дією Святого Духа Твого; зруйнуй підступи ворожі.

Приєднуємо і наступну молитву:

Благословенний Ти, Господи, Владико Вседержителю! Ти просвітив день сонячним світлом і ніч осяяв зорями вогняними; сподобив нас день цей прожити і наблизитись до початку ночі. Вислухай молитви наші й усіх людей Твоїх і, простивши всім нам вільні й невільні гріхи, прийми вечірні молитви наші і подай людям Твоїм безліч милості і щедрот Твоїх. Захисти нас святими Твоїми ангелами, озброй нас зброєю правди Твоєї, охорони нас істиною Твоєю, збережи нас силою Твоєю, убезпеч нас від усякого лиха й усякого підступу ворожого. Даруй нам, щоб вечір цей з наступною ніччю був досконалим, святим, спокійним, безгрішним, безспокусливим, неоманливим і так повсякдень життя нашого, молитвами Пресвятої Богородиці і всіх святих, які Тобі одвіку догодили.

МОЛИТВА ДРУГА

Господи Іісусе Христе Боже наш! Ти дарував мир Твій людям і дар Пресвятого Духа, ще за життя з нами подаючи (благодать) завжди вірним у спадок невід’ємний, особливо ж послав цю благодать Своїм учням і апостолам і уста їхні вогняними язиками зміцнив, а через них і ми, увесь рід людський, (слово) богопізнання кожний своєю мовою почувши, просвітились світлом Духа, вийшли з омани, як із темряви, і,  через роздавання видимих вогненних язиків, чудесною дією в Тебе (Сина Божого) вірити навчилися і Тебе славити з Отцем і Святим Духом в Єдиному Божестві, силі і владі.

Ти, сяйво Отця, істоти і єства Його незмінний і непорушний образ, джерело премудрості і благодаті, відкрий і мені грішному уста і навчи мене, як належить і про що треба молитися. Ти знаєш незчисленність моїх гріхів, але милість Твоя переможе цю безліч. Ось я із страхом стою перед Тобою, в бе­зодню милості Твоєї відчай душі моєї ввергнувши: Ти, Який невимовною силою мудрості словом (одним) усім творінням управляєш, обурених тихе пристановище, кермуй життям моїм, покажи дорогу, якою мені йти. Дух премудрості Твоєї подай моїм помислам, Дух розуму нерозумності моїй даруючи. Духом страху Твого осіни мої справи, і Дух правди віднови в утробі моїй. Духом Владичним зміцни хибкі думки мої, щоб на кожен день, наставлений Духом Твоїм Благим на все добре, я сподобився творити (виконувати) заповіді Твої і завжди пам’ятати про Твоє славне пришестя, коли відкриється все зроблене нами. Не допусти нам спокушатися тлінною красою світу цього, але зміцни в нас бажання отримати майбутні скарби. Бо Ти, Владико, сказав: якщо хто просить в ім’я Твоє, неодмінно одержить від споконвічного Бога й Отця Твого. Тому і я, грішний, в (день) пришестя Святого Твого Духа молю Твоє милосердя: (все) чого б я не просив, дай мені для спасіння. Так, Господи, щедрий  Благодійнику і добрий Подателю всякого блага, Ти бо подаєш рясно все, чого просимо. Ти, співчутливий і милостивий, прийняв безгрішно тіло наше і велелюбно схиляєшся до нас, тих, що приклонили коліна перед Тобою, даруючи очищення гріхів наших.

Подай же, Господи, людям Твоїм щедроти Твої! Почуй нас з неба святого Твого, освяти нас силою спасенної десниці Твоєї, покрий нас покровом крил Твоїх, не відвернись від творіння рук Твоїх. Перед Тобою єдиним ми грішимо, але Тобі єдиному й служимо. Не вміємо кланятися богу чужому і простягати руки, Владико, до бога іншого. Прости нам провини наші і, прийнявши наші колінопреклонені молитви, подай усім нам руку допомоги і прийми молитву всіх, як кадіння приємне, що приноситься перед Твоїм Преблагим Царством.

Приєднуємо і наступну молитву:

Господи, Господи, Ти захистив нас від усякої стріли, що летить удень: захисти ж нас і від усякого лиха, що приходить у темряві. Прийми жертву вечірню — здіймання рук наших (молитву нашу). Сподоби нас і ніч без гріха прожити, не спокусившись злим. І позбав нас від будь-якого неспокою й боязкості, що від диявола на нас находить. Даруй душам нашим сердечну скруху й думкам нашим турботу про іспит (совісті) на страшному й праведному суді Твоєму. Страхом (згрішити) перед Тобою прибий цвяхами плоть нашу й умертви земні члени наші, щоб і уві сні безмовному ми просвіщалися спогляданням судів Твоїх. Забери від нас усяке мріяння непристойне і похіть згубну. Підніми ж нас (від сну) в час молитви зміцненими у вірі й дай нам досягати успіху у виконанні заповідей Твоїх.

МОЛИТВА ТРЕТЯ

Невичерпне, життєдайне і просвітительне Джерело, Єдиносущна з Отцем і Передвічна творча сило! Всю справу спасіння людей чудово здійснив Ти, Христе Боже наш, закови смерті й ворота пекла зруйнувавши і лукавих духів безліч подолавши. Привів Себе на непорочне заколення за нас, і Тіло Пречисте, недоторкане й до жодного гріха непричетне, у жертву дав і страшним цим і незбагненним священнодійством життя нам вічне дарував; до пекла зійшов і кайдани вічні розбив і тим, що сиділи в темряві, вихід (звідти) показав. Спричинника зла змія глибинного, богомудрою принадою уловивши і кайданами пітьми зв’язавши, в пеклі й вогні невгасимому й темряві кромішній незмірною Твоєю силою замкнув.

Велика Премудрість Отця, Ти великим помічником явився тим, хто зазнає нападів, і просвітив тих, що сидять у темряві й тіні смертній. Ти Господь вічної слави й Отця Всевишнього Син улюблений, Світло вічне від Світла вічного, Сонце правди! Вислухай молитви наші й упокой душі рабів Твоїх, раніше спочилих отців і братів наших і всіх родичів по плоті; всіх своїх у вірі, яких ми поминаємо нині, бо в Тебе — влада над усім і в руці Своїй Ти тримаєш усі кінці землі.

Владико Вседержителю, Боже отців і Господь милості, Творець роду смертного й безсмертного і всякого єства людського, що з’являється (на світ) і знову відходить, як життя, так і кончини, тутешнього перебування, і відходу в життя інше! Ти роки відмірюєш живим і встановлюєш час смерті, зводиш у пекло й виводиш; по потребі неміччю зв’язуєш і відновлюєш у силі, теперішнє влаштовуєш на користь (кожному) і майбутнє на краще скеровуєш; смертельним жалом уражених надією на воскресіння звеселяєш.

Сам Владико всіх, Боже Спасителю наш, надіє всіх кінців землі і тих, хто на морі далеко! В цей останній, великий і спасенний день свята П’ятидесятниці Ти відкрив нам таємницю Святої, Єдиносущної, Передвічної, Нероздільної і Незлитної Трійці, і послав Святого і Животворящого Твого Духа, у вигляді вогненних язиків на святих Своїх апостолів, зробивши їх благовісниками благочестивої нашої віри, і явивши сповідниками і проповідниками істинного богослов’я. В цей досконалий і спасенний день свята Ти благоволив приймати очисні молитви за утримуваних у пеклі, і даруєш нам велику надію на подання цим утримуваним полегшення мук і розраду від Тебе.

Почуй нас, смиренних рабів Твоїх, що моляться Тобі, і упокой душі спочилих рабів Твоїх у місці світлому, в місці приємному, в місці прохолодному, де немає ніякої недуги, журби й зітхання, і всели душі їхні в оселі праведних, і мир і полегшення даруй їм. Бо не померлі хвалитимуть Тебе, Господи, і не ті, що в пеклі, дерзають приносити Тобі сповідання, а ми, живі, благословляємо Тебе і молимо, приносячи Тобі очисні молитви і жертви за душі їхні.

Приєднуємо і наступну молитву:

Боже великий і вічний, святий, людинолюбний, Ти сподобив нас у годину цю стати перед неприступною Твоєю славою, щоб співати і хвалити чудеса Твої! Очисть нас, недостойних рабів Твоїх, і дай нам благодать, щоб зі скрухою серця, смиренно приносити Тобі три­святе славослів’я і подяку за великі дари Твої, які Ти завжди давав і (незмінно) даєш нам. Згадай, Господи, неміч нашу і не погуби нас із беззаконнями нашими, але зроби велику милість з нами смиренними, щоб ми, уникнувши гріховної пітьми, ходили у світлі правди і, одягнувшись у світлоносну зброю, неприступними були  для будь-яких хитрощів лукавого і за все Тебе, Єдиного Істинного і Людинолюбного Бога, дерзновенно прославляли! Твоє бо воістину велике і справжнє таїнство, Владико всіх і Творець: тимчасова смерть Твоїх створінь і потім — воскресіння й вічний спокій. Тобі подяку за все приносимо: за наш прихід у світ цей і за кончину, яка, за Твоїм непорушним обіцянням, подає нам надію на воскресіння і життя нетлінне (вічне), насолоду яким дарує нам майбутнє друге пришестя Твоє. Бо Ти, Христе Боже, нашого воскресіння Початок і спочилих непідкупний і людинолюбний Суддя, і гідних нагороди Владика і Господь. Ти прийняв, з безмірної поблажливості, плоть і кров нашу і, з безмежного милосердя Свого, не відвернувся від страждань, добровільно віддавши Себе на випробування; так що, будучи спокушеним, Ти, як обіцяв, став помічником нам, спокушуваним, піднісши нас до Своєї безпристрасності.

Прийми ж наші молитви і благання, Владико, і упокій всіх батьків, у кожного з нас, і матерів, і дітей, і братів, і сестер, та інших родичів і одноплемінників, і душі всіх, раніше спочилих у надії воскресіння і життя вічного, напиши імена їхні в книзі життя, всели на лоно Авраама і Ісаака і Якова, в країні живих, в Царстві Небесному, в раю насолоди, вводячи всіх допомогою світлих Твоїх Ангелів у святі обителі Твої, воскрешаючи разом і тіла наші в день, який Ти призначив, за святими Твоїми та правдивими обітницями. Бо то не смерть для рабів Твоїх, Господи, коли ми залишаємо нашу тілесну храмину і до Тебе, Бога нашого, повертаємося, але перехід від тяжкого до кращого і приємного, до упокоєння й радості. Якщо ж у чомусь і згрішили ми перед Тобою, милостивий будь і до нас і до них (спочилих), бо немає нікого, хто б був чистий перед Тобою від скверни, хоч би навіть  один день тривало життя його, тільки Ти один, Господь наш Іісус Христос, з’явився на землі безгрішним, і через Тебе всі ми сподіваємось отримати милість і відпущення гріхів.

Тому і нам і їм, благий і людинолюбець Боже, ослаб, відпусти і прости гріхопадіння наші, вільні й невільні, вчинені свідомо й несвідомо, які пам’ятаємо і про які забули, явні й приховані, у справі, в думці, у слові, в усьому способі нашого життя й душевних порухах. І спочилим свободу і полегшення даруй, а нас, живих, благослови, подаючи добру і мирну кончину нам і всім людям Твоїм, і при страшному і грізному Твоєму пришесті надра Твого милосердя і людинолюбства нам розкрий, і зроби нас гідними Царства Твого.

Додають ще таку «світильничну» молитву:

Боже Великий і Вишній, Єдиний Безсмертний, Ти у світлі неприступнім перебуваєш, Ти все творіння створив премудро, відокремив світло від темряви і сонце поставив світити днем, а місяць і зорі — ніччю; Ти сподобив нас грішних і в цю годину постати перед Лицем Твоїм із хвалою і вечірнє славослів’я Тобі принести.

Сам, Людинолюбець Господи, піднеси молитву нашу, наче кадило благовонне перед Тобою, і, як пахощі, прийми її. Пошли ж нам у вечір цей і в ніч, що настає, спокій, одягни нас у броню світла, звільни нас від страху нічного і від усякої небезпеки, що ховається в темряві; і сон, який Ти дав на підкріп­лення немочей наших, зроби вільним від будь-яких диявольських примар.

Так, Владико, всіх благ Подателю! Даруй, щоб і вночі, на постелях наших, ми із благоговінням споминали ім’я Твоє і, роздумами про Твої заповіді просвіщаючись, встали в радості душевній на славослів’я Твоєї милості, молитви і благання Тобі, Милосердному, приносячи за гріхи свої і всіх людей Твоїх, на яких Ти, молитвами Святої Богородиці, зглянься милостиво.

 Рік у рік на вечірні свята Трійці (згідно з Уставом вона звершується одразу після недільної Літургії) читають молитви, які віруючі слухають стоячи на колінах. Уперше після свята Воскресіння все церковне зібрання молитовно схиляє коліна перед Богом. Єпископ або священик біля відкритих Царських врат читає довгі молитви. Чи завжди ми уважно стежимо за їхнім змістом, чи завжди вдається чітко розчути і зрозуміти те,  що чуємо? Чи не виникає у нас подекуди відчуття невдоволеності від того, що ми на якийсь момент нібито відійшли від молитви, подумки відволіклися на суєтне? Аби допомогти нашим читачам підготуватися до слухання молитов, що їх читають на Трійцю, наша газета пропонує текст молитов у перекладі сучасною мовою.

Радимо
:

У День Святої Трійці християни традиційно приносять для освячення зелень. Трохи згодом виникає питання: що робити із засохлими букетиками та пучками зелені? Якщо Ваш букет складається із цілющих трав (ромашки, чебрецю, меліси, м’яти, чорнобривців), то протягом року можна використовувати їх з лікувальною метою. Якщо ж букет склали декоративні рослини, то його можна використовувати для кадіння приміщень з молитвою (як-от «Царю Небесный» або «Живый в помощи Вышняго»).

Йдучи на Літургію на свято Святої Трійці, візьміть із собою м’яку підстилку під коліна. Це не обов’язково, але в деяких випадках може стати у нагоді. Наприклад, у храмах, де підлога кам’яна або керамічна, це знадобиться тим, хто страждає на захворювання суглобів. Іноді через скупчення народу в храмі під час богослужіння багато хто опиняється у дворі, де земля може бути нерівною, кам’яною. Також через тисняву в храмі іноді важко стати на пласку частину зігнутих колін, і доводиться стояти на гострій частині. У такій ситуації через біль і втому, що швидко наступає, легко відволіктися від слухання молитов, а то й зовсім бажати якнайшвидшого їхнього завершення, що, певна річ, недобре.

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

6 коментарів до “«У ДЕНЬ ПРИШЕСТЯ СВЯТОГО ТВОГО ДУХА МОЛЮ ТВОЄ МИЛОСЕРДЯ…». Колінопреклонені молитви, що читаються на вечірні свята П’ятидесятниці

  1. Дивина, звідки взявся перклад цих молитв українською мовою? Дуже велика різниця, на церковно-словянській мові звучить велично і побуджує людину до щирішої молитви, покаяння і богопізнання.На розмовній мові буденно, не має ніякого молитовного настрою, мабуть православна церква вже починає розмовляти з Богом “по-простому, більш зрозумілою мовою…”
    Це мені нагадує обновленців, які постійно появлялися в історії православної церкви, і завжди вони паплюжили церковно-словянську мову. Але Господь її зберіг до сьогоднішнього дня…, а всі ці диявольські справи обновленців приводили тільки до смути і розколу…

  2. Раджу прочитати про “обновленчество” і різні спроби реформ в православній церкві від 1917 року по 1923, наприклад за часи патріарха Тмхона чи Нікона.

    1. Ви не відповіли на запитання. Які конкретно місця перекладу вам не сподобалися. Відповідайте.
      А якщо вам не подобається взагалі переклад на українську мову, то до Церкви це не має відношення. Це вам не подобається.
      Якщо ви боїтесь за перехід богослужіння на сучасну мову, то ваші думки упередженні. Бо є чіткі рекомендації Священного Синоду до богослужбової мови.

  3. А мені до душі переклад. Дякую. До того ж, усе зрозуміло. Єдине, я б, мабуть, змінила слова “днем” і “ніччю” на початку останньої молитви на звичні “вдень” і “вночі”.
    Опоненту радила б перечитати перший абзац другої (основної) молитви і згадати, що субота для людини, а не людина для суботи.
    Я тільки не дуже зрозуміла з відповіді Віталія, про які рекомендації Синоду йдеться.
    З повагою, Ольга

  4. А мені до душі переклад. Дякую. До того ж, усе зрозуміло. Єдине, я б, мабуть, змінила слова “днем” і “ніччю” на початку останньої молитви на звичні “вдень” і “вночі”.
    Опоненту радила б перечитати перший абзац другої (основної) молитви і згадати, що субота для людини, а не людина для суботи.
    Я тільки не дуже зрозуміла з відповіді Віталія, про які рекомендації Синоду йдеться.
    З повагою, Ольга

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.