ШЛЯХ ДО ЧИТАЧА

Сьогодні в нашій Церкві видається багато друкованої періодики. Але далеко не всі віруючі про неї знають, що вже казати про людей, які рідко заходять у храм. Православний сімейний журнал «Фамілія» одним із найважливіших напрямів своєї просвітницької діяльності вважає популяризацію православної публіцистики серед широких верств населення.

«Фамілія» — порівняно молоде видання. Існуючи з осені 2009 р., журнал кілька разів змінював зовнішній формат і внутрішнє наповнення, намагаючись стати якомога ближчим і зрозумілішим читачеві. Допомагати людям створювати і зберігати міцні сім’ї — у цьому «Фамілія» бачить головне завдання своїх трудів. Усі тексти видання присвячені вічним цінностям — темам любові, вірності, дружби, сімейних традицій, зв’язку людини з іншими людьми і Богом. На сторінках журналу із читачами розмовляють експерти з людських відносин — православні священики, психологи, педагоги, що робить видання цікавим для багатьох людей.
ІНФОРМАЦІЯ НЕ ДОХОДИТЬ
Немало читачів знають або хоча б тримали в руках такі українські православні видання, як журнал для молоді «Отрок.ua», журнал для тих, хто сумнівається — «Фома в Україні», жіночий журнал «Самарянка», дитячі журнали «Капельки» і «Шишкин ліс». Але багато хто, якщо не більшість, про існування цих журналів і не здогадуються. До чого тоді всім цим виданням підбирати цікаві матеріали, працювати над красивим дизайном, вкладати душу, сили і гроші, якщо про православну періодику знає дуже обмежене коло читачів? Зазвичай, це люди воцерковлені, а за даними деяких соцдосліджень, таких в Україні менше 8 % населення.
Що тоді говорити про «захожан» чи тих, хто, на свою біду, побоюється переступити поріг храму. Дехто з них упевнений, що видання про віру в Бога обов’язково повинні бути на кшталт «Вартової башти». А інших вони й не бачили. До них не доходить інформація. Про ковбасу, зубну пасту і решту, що неминуче змушений споживати організм — реклами скільки завгодно. Псевдокультурними, політичними та іншими шоу-проектами мізки громадян переорали вздовж і впоперек. А про православні видання і сказати нікому — за це ж гроші не платять.
Тому журнал «Фамілія» — проект Свято-Троїцького Іонинського монастиря — з благословення єпископа Обухівського Іони (Черепанова), опинився в числі ініціаторів популяризації православної публіцистики.
ПРО ПРАВОСЛАВ’Я — З ПЕРШИХ ВУСТ
Проектом виходу до читачів став Всеукраїнський фестиваль православних журналів «Сімейні читання», на який 2012 р. оргкомітет благословив Блаженніший Митрополит Київський і всієї України Володимир. Проект цей очевидно простий: православним виданням потрібно об’єднати зусилля і йти розповідати про себе людям. Один православний журнал помітити важко — інформація про нього тоне в морі розрекламованої друкованої продукції. А ось група видань — це вже бойовий загін у тому ж морі інформаційного сміття. І з погляду маркетингу всеукраїнський фестиваль «Сімейні читання» — це раціональне й ефективне просування категорії. В даному разі — православної публіцистики.
— Думаю, фестиваль «Сімейні читання» розвинеться в досить потужний проект, бо потенціал для його розвитку практично безмежний, — сказав після проведення першого етапу проекту його керівник, єпископ Обухівський Іона, настоятель Свято-Троїцького Іонинського монастиря та голова Синодального відділу УПЦ у справах молоді. — Суспільство відчуває потужний інформаційний голод у сфері Право­слав’я, і наше завдання — дати можливість потенційним читачам ознайомитися із Православ’ям з перших вуст, дізнатися інформацію про Церкву з тих джерел, які явно не зашкодять людині й допоможуть їй розібратися, для чого вона прийшла у цей світ.
Однак проект «Сімейні читання» виявився і досить ризикованим заходом. Проведені у трьох регіонах фестивалі показали: без серйозної ресурсної підтримки «з центру і на місцях» популяризація православної публіцистики може перетворитися на «голос волаючого в пустелі».
Воно й так зрозуміло: люди, які не прагнуть до Церкви і до Бога, не побіжать розкуповувати православні журнали тільки тому, що про фестиваль розповіли в новинах і написали в газетах. Але у редакції журналу «Фамілія», як співзасновника та організатора фестивалю «Сімейні читання», є всі підстави стверджувати: тільки «дружно, разом, узявшись за руки» видавці православних журналів можуть створювати події, що цікаві й корисні порівняно широкому колу читачів.
УСЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ЧУДЕСНИМ ЧИНОМ
А ось проект «Фамільні зустрічі» розрахований на досить вузьку аудиторію. Як творчий діалог він передбачає спілкування з групою не більше 100 осіб. Хоча багато в чому ефективність контакту залежить від зовнішніх умов: акустики залу, якості мікрофонів і проектора, пори року або, наприклад, сімейних обставин тих, хто виступає…
Утім, відбулося лише вісім «Фамільних зустрічей» — у будинку-музеї Чехова в Ялті, в конференц-залі «Панорама» у Вінниці, у Почаївській духовній семінарії, у Збаразькому замку під Тернополем, в Шоколадному будиночку, Національній історичній бібліотеці, військово-медичному центрі і військовому ліцеї в Києві. Однак у редакції журналу «Фамілія» склалося чітке переконання: скільки б не старалися і не планували, все відбувається чудесним чином суто з волі Божої. Як у житті.
І у творчий діалог із читачами «Фамілії» неодноразово вступали протоієрей Андрій Ткачов, протоієрей Олег Кожушний, ієрей Григорій Крижановський, протодиякон Миколай Лисенко та інші чудові батюшки. Аудиторії — дуже різні, але спілкування складалося продуктивне, щире й корисне.
— «Фамільні зустрічі» — це хороший спосіб вивести спілкування із читачами за рамки сторінок нашого видання, — каже головний редактор православного сімейного журналу «Фамілія» Наталія Горошкова. — Можливість почути й бути почутим, спільний пошук відповідей на життєво важливі питання, чесність і відвертість у спілкуванні — ось, власне, що відбувається на наших творчих діалогах.
Ну, і, безумовно, важливі теми, що їх обговорюють на «Фамільних зустрічах». Усі вони стосуються сімейної проблематики і перегукуються в головному: сім’я — це мала Церква, а сенс сім’ї — навчитися любити.
ЯК ІТИ СЬОГОДНІ В НАРОД
Однак зрозуміло, що спрямованість православної публіцистики значно ширша за сімейну тематику. І журнал «Фамілія» як у своїх тематичних номерах, так і у творчих діалогах по-своєму відображає зріз читацьких інтересів — статті різнопланові, питання різноманітні. Але ефективність цих комунікацій обмежується кількістю примірників тиражу (помноженою на коефіцієнт читаності) й місткістю залів для зустрічей і фестивалів. А тому якщо вже йти сьогодні в народ, то потрібно займати адекватний простір і в Інтернеті.
Тож цілком природним продовженням місіонерської та просвітницької діяльності журналу «Фамілія» стало створення інформаційно-просвітницького інтернет-порталу «Православне життя» (www.pravlife.org). Це проект парафіян Свято-Троїцького Іонинського монастиря, спрямований на популяризацію християнських цінностей і православного способу життя.
У ЦАРИНІ УЯВЛЕНЬ

Портал «Православне життя» надає інформацію про актуальні соціальні й культурні події православного життя в Україні та за кордоном в цікавому авторському форматі — ексклюзивні аналітика, коментарі, інтерв’ю, репортажі, анонси й новини, фото- й відеогалереї, інтерактивні розділи тощо. При цьому сайт публікує тільки перевірену інформацію і подає її в коректній формі, виходячи із принципів християнської етики та професіоналізму.

Також портал «Православне життя» містить найповнішу інформацію про преподобного Іону Київського, Свято-Троїцький Іонинський монастир як великий православний духов­но-просвітницький місіонерський центр України і всі неординарні проекти, що втілюються під його опікою.
Засновниками порталу «Православне життя» стали журнали «Отрок.ua» і «Фамілія». Вже зараз очевидно, що цей сайт здатний органічно вписатися у православний інтернет-простір і зайняти в ньому свою культурно-просвітницьку інформаційну позицію.
Адже очевидно, що є певна ніша православних видань, які можуть і повинні бути цікаві як церковній, так і світській аудиторії. Вони свого роду мости в царині уявлень — і чим вони функціональніші та надійніші, чим зручніше вони розташовані, тим більше людей зможуть спробувати по них пройти.
Марина Богданова

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.