ПРИЄМНОГО ПОСТУ!

Під час Великого посту нерідко доводиться чути: «постимо постом приємним», «приємного посту» тощо. Вживаний вираз міститься в одній зі стихир вечірні першого дня Чотиридесятниці. Чим приємний може бути піст і в якому значенні вжито у богослужінні дане слово? Для початку звернемося до самої стихири, де міститься згадуваний вираз. Ось її текст: «Постимся постом приятным, благоугодным Господеви: истинный пост есть злых отчуждение, воздержание языка, ярости отложение, похотей отлучение, оглаголания, лжи и клятвопреступления. Сих оскудение, пост истинный есть, и благоприятный».
Як бачимо, у даному молитвослов’ї  немає жодних натяків на смакоту пісної їжі. Це не дивно: сам піст, як і одна зі сторін його, що стосується харчування, має своїм змістом утримання від різних надмірностей, насолоди вишуканими ласощами та прагнення до смачненького — усього того, що міститься у значенні церковнослов’янського слова «гортанобесие». У писаннях Нового Завіту зустрічаються, з одного боку, вислови про те, що будь-яка їжа сама по собі не гріховна і не скверна (див.: Мф. 15: 11), бо вона Господня (див.: 1 Кор. 10: 25–26 ), і що, чи їмо ми, чи не їмо, ми нічого не здобуваємо й не втрачаємо (див.: 1 Кор. 8: 8).
З іншого боку, йдеться про те, що рід бісівський виганяється тільки молитвою та постом (див.: Мф. 17: 21) і духовне пильнування, що є наслідком постової стриманості, погашає плотські поривання (див.: Рим. 8: 13).
Цікаво, що про їжу в згаданій стихирі не говориться взагалі: усю «приємність» у словах молитвослов’я направлено на відчуження злоби, стриманість язика тощо — тобто на все те, що з людського погляду ніяк не пов’язується зі словом «приємний». Ми говоримо про те, що утримання від усього непотрібного нам «корисно», але не говоримо, що нам від цього «приємно». Ми свідчимо про те, що нам від цього «спокійно», «радісно», але слово «приємно» тут навряд чи буде доречне.
Усе це приводить нас до висновку, що дане церковнослов’янське слово має дещо іншу смислову конструкцію порівняно з його нинішнім розумінням. Приємно у первісному значенні — це те, що прийнято. Про яке прийняття тут ідеться, ким наш піст приймається? Відповідь чітко випливає із зазначеного тексту: «приятным, благоугодным Господеви». Тому не випадково у кінці зазначеної стихири повторюється думка про те, що «приємний» піст є істинний (останнє слово стихири «благоприятен» на прийняття Господом істинного посту як блага).
Що стосується «дієтичного» боку даного питання, то до пісної їжі слід відносити найпростіші продукти нетваринного походження (нехай навіть із наявністю у них одного відсотка «сухого молока» або «яєчного порошку») без особливої їх різноманітності, без усіляких «постових» надмірностей. Піст — час, коли в супермаркеті ми менше вибираємо і менше платимо: дух посту несумісний із приємностями «пісних» делікатесів.
У Святому Письмі слово «приємний» вживається вже у перших главах книги Буття. Воно повторюється в ідентичних виразах, що мають протилежну смислову спрямованість: І виростив Господь Бог із землі всяке дерево, приємне на вигляд і добре для їжі (Бут. 2: 9); І побачила жінка, що дерево добре для їжі, і що воно приємне для очей і жадане (Бут. 3: 6). В останньому випадку прийняття виявило природу гріха, що містилося, фактично, в порушенні заповіді посту в Раю.
Чи доречне вживання виразу «приємний піст» у наш час? Цілком. У церковному середовищі побажання «приємного посту» ніяк не ідентифікується з побажанням «смачного» (чим рясніють нині заголов­ки кулінарних рецептів пісної кухні). Православна свідомість сприймає Великий піст як час поступу до Пасхи, період особливого духовного пильнування. Бажаючи «приємного посту», ми тим самим висловлюємо наше побажання сприятливого проведення часу святої Чотиридесятниці та Страсної седмиці, супроводжуваного маленькими духовними перемогами, — доброго шляху до Світлого Христового Дня.

Протоієрей Віталій Эйсмонт

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.