ПРИЧАСТЯ — ПОЧАТОК І ЗАВЕРШЕННЯ СПАСІННЯ

«Спокушання Христа в пустелі».
Палехський розпис

«Чому у Великий піст не звершуються Літургії в будні, а тільки в середу і п’ятницю — Літургія Передосвячених Дарів?»

Віталій, Київ
Відповідаючи на запитання, скористаємося книгою протопресвітера Олександра Шмемана «Великий піст», де він зумів досить точно і змістовно пояснити суть цього статутного правила.

«ОМЕГА»
Передусім, отець Олександр звертає нашу увагу на те, що Причастя має два значення. По-перше, це — Таїнство явлення Христа, Його присутності серед Своїх учнів, це завжди — свято і радість. Присутність за Євхаристією Воскреслого Спасителя, Який вознісся на Небеса і сидить праворуч Отця — є участь у Його Царстві, що прилучає нас до «радості і миру у Святому Духу». Причастя — «пожива безсмертя», «небесний хліб», і ми, наближаючись до Святої Трапези, насправді возносимося на Небо. Причастя — це наша мета, це — «омега» нашого буття, з’єднання з Богом. «Чи можуть весільні друзі сумувати, — як сказав Христос, — поки з ними жених?» (Мф. 9: 15). Тому звершення Євхаристії несумісне з постом — часом духов­ної печалі, оплакування нашого розриву з Богом. Піст — це наше мандрування на шляху до Царства Небесного.
Чому ж тоді у дні посту все ж таки дозволено причащатися на Літургії Передосвячених Дарів?
«АЛЬФА»
Тут ми підійшли до іншого значення Причастя як джерела головної сили, що підтримує нас у нашому духовному подвигу, тобто до «альфи». Це початок самого нашого духовного подвигу, божественний дар, через який з’являється можливість знати, бажати і прагнути до «досконалого причастя в невечірньому дні» (нескінченному дні) Царства Божого. Бо, хоча Царство уже прийшло, хоча воно входить у Церкву, все ж воно має бути сповнене і завершене наприкінці часу, коли Бог «наповнить» усе Самим Собою.
На шляху нашого мандрування до Небесного Царства нам потрібні допомога, підтримка, сила і розрада, бо «князь світу цього» ще не «здався»; навпаки, знаючи, що Христос його переміг, він робить останню, несамовиту боротьбу проти Бога, намагаючись відірвати від Нього якнайбільше душ. Така складна ця боротьба і таку велику владу мають «врата пекельні», що Христос Сам говорить нам про «вузький шлях», який небагатьом доступний.
Якщо Великий піст і утримання означають посилення цієї боротьби, то це тому, що — згідно з Євангелієм — це час, коли ми віч-на-віч зустрічаємося зі злом і всієї його силою. І тому саме в цей час ми потребуємо допомоги і сили Божественного Вогню, звідси необхідність особливого великопісного Причастя Перед­освяченими Дарами, тобто Дарами, освяченими у поперед­ню неділю, що зберігаються на престолі у вівтарі для причастя в середу та п’ятницю.
Тепер виникає наступне запитання: якщо Євхаристія несумісна з постом, то чому ж вона здійснюється щосуботи і щонеділі Великого посту, і це не вважається «порушенням посту»?
ДОСКОНАЛИЙ ПІСТ
Є два види чи способи посту, обидва закорінені у Святому Письмі і Священному Переданні. Перший вид можна назвати досконалим постом, бо він полягає справді у цілковитому утриманні від їжі та пиття. Досконалий піст, за самою своєю природою, триває недовго, зазвичай один день або навіть частину дня. Від самого початку християнства піст розглядається як приготування і чекання, як вияв духовної зосередженості на тому, що має відбутися.
Фізичний голод відповідає тут духовному очікуванню завершення, приготуванню всієї людської істоти, що відкривається назустріч усе ближчій радості. Тому в церковному богослужбовому переданні ми знаходимо цей досконалий піст як завершення і вершину приготування до великого свята, тобто до особистої духовної події. Такий піст буває, наприклад, напередодні Різдва, Хрещення, та найпаче — як приготування до духовного банкету за трапезою Христа Спасителя у Його Царстві. Досконалий піст, більш-менш тривалий, завжди передує Євхаристії і є необхідною умовою для того, хто приступає до Святого Причастя.
У першохристиянській Церкві досконалий піст позначався словом, взятим із військового словника; він називався statio, що означає військо у стані воєнної тривоги і мобілізації. Церква завжди «на варті», вона чекає пришестя Жениха і чекає Його «напоготові» і з радістю. Таким чином, досконалий піст — це не лише піст членів Церкви, а й Церква сама як піст, як очікування Христа, Який приходить до неї в Євхаристії і Який прийде у славі наприкінці світу.
АСКЕТИЧНИЙ ПІСТ
Другий вид можна визначити як аскетичний піст, бо він полягає головним чином в утриманні від певного роду їжі й у зменшенні загальної її кількості.
Його мета — звільнення людини від беззаконної тиранії плоті, від підкорення духу тілу і його потребам, що є трагічним наслідком первородного гріха, гріхопадіння людини. Тільки після довгих і терплячих зусиль розуміємо ми, що «не хлібом єдиним… живе людина», і відновлюємо в собі провідну роль духу. За своєю природою це повинен бути тривалий і посилений подвиг. Чинник часу тут дуже важливий, бо дійсно потрібно багато часу, аби з коренем вирвати і зцілити звичайну і загальну хворобу, яку люди почали вважати своїм «нормальним» станом. Наука аскетичного посту, доведена до досконалості у чернечій традиції, була визнана всією Церквою. Тут ми бачимо звернені до людини слова Христа, який сказав, що сили пекла, що поневолюють людину, можуть бути подолані  тільки «молитвою і постом». Це піст, заснований на прикладі Самого Христа, Який постився 40 днів і потім зустрівся віч-на-віч із сатаною; в цій зустрічі було повалено покірність людини «тільки хлібу», і так було започатковане духов­не звільнення людини. Церква визначила для такого аскетичного посту чотири періоди: Великий піст перед Пасхою, піст Різдвяний — перед Різдвом, Петрів — перед святом апостолів Петра і Павла та Успенський — перед Успінням Божої Матері. Чотири рази на рік Церква закликає нас очиститися і звільнитися від рабства тілу святим зціленням посту, і щоразу успіх цього лікування залежить від деяких основних правил, головні з яких — безперервність і тривалість посту.
ДУХОВНА ПЕЧАЛЬ І ДУХОВНА РАДІСТЬ
Через відмінність цих двох постів ми зможемо зрозуміти суперечність канонів, яка насправді є уявна. Канони ж визначають порядок посту. Статут, що забороняє піст у неділю, буквально означає, що піст порушує звершення Євхаристії, яка сама є завершенням посту, його метою і його закінченням. Це означає, що неділя, день Господній — поза постом, оскільки він ніби і поза часом. Інакше кажучи, це означає, що неділя, як день Царства Небесного, не належить часу в значенні мандрів, виражаючи піст; неділя залишається днем не посту, а духовної радості. Але, порушуючи досконалий піст, Євхаристія не порушує аскетичного посту, який, як ми вже пояснили, вимагає постійного подвигу. Це означає, що у Великий піст і в неділю їжа залишається «пісною». Точніше, м’ясо та молочне заборонені тільки з погляду на психосоматичний характер аскетичного посту, бо Церква знає, що для підкорення тіла духові, потрібне терпеливе і довгочасне утримання. На Русі ченці, наприклад, ніколи не вживають м’ясо, але це не означає, що вони постують на Великдень і в інші великі свята. Можна сказати, що певною мірою аскетичний піст притаманний християнському життю, і християни повинні його дотримуватися. Але люди, які часто вважають, на жаль,  що на Великдень годиться об’їдатися і пити понад міру, перетворюють справжній дух Великодня на сумну і потворну карикатуру. Дійсно, трагічно, що в деяких храмах люди на Великдень не бажають отримати Причастя, сприймаючи чудові слова повчання святого Іоанна Златоуста — «трапеза исполнена, насладитеся вси. Телец упитанный, никтоже да изыдет алчай…» (українською: «Трапеза приготована, насолоджуйтеся усі, Тілець відгодований; нехай ніхто не залишиться голодний») — імовірно, як буквальний опис великоднього столу. Свято Великодня — духовна реальність, і, для того, щоб відчути і правильно пережити її, потрібно стільки ж тверезості, скільки і духовної зосередженості посту. Треба зрозуміти, що немає суперечності в тому, що Церква наполягає на утриманні від скоромної їжі у недільні дні Великого посту і водночас засуджує піст у дні Євхаристії.
Підготував ієрей Сергій Кононенко

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.