НЕВЕСТА НЕНЕВЕСТНАЯ

«Похвала Пресвятої Богородиці»
(новгородська ікона, XV століття)
«Що означають слова “Невеста Неневестная?” Знаю, що так називають Богородицю, але чому?»
Ірина Матейчук, м. Білгород-Дністровський

Словосполучення «Невеста Неневестная» — переклад з грецької. Церковнослов’янському слову «невеста» (українською — «наречена») відповідає слово «німфа», що означає не тільки наречену (тобто дівчину, яка готується до вступу в шлюб), а й молоду дружину, молоду жінку.

Слово «Неневестная» перекладається як «яка не перебувала у шлюбі». Тобто, вислів «Невеста Неневестная» означає — Богородиця, будучи Нареченою, разом з тим залишилася Дівою.
Слова, які іменують Богородицю Нареченою Ненареченою, стисло висловлюють вчення Православної Церкви про Діву Марію як Матір та Діву, Пріснодіву. Виникає закономірне запитання: чия Наречена Діва Марія?
Уже у святого Іринея Ліонського († 202) знаходимо вчення, згідно з яким якщо Господь Іісус Христос — другий Адам (див.: 1 Кор. 15: 45), то Діва Марія — нова Єва. Святитель Григорій Палама в гомілії на Благовіщення говорить, що Бог-Слово, бажаючи втілитися заради спасіння людей, обрав з усіх народів один, з народу — коліно, з коліна — рід, з роду — сім’ю, із сім’ї — Ту, Яка стала Матір’ю Боголюдини. Таким чином, старозавітна історія — це очікування Достойної послужити великому таїнству благочестя: Втіленню Бога (див.: 1 Тим. 3: 16).
Богородиця перебуває у винятковому стані — Матері і Діви, Нареченої Господньої і Матері Боголюдини Іісуса Христа. Виходячи з цього, припущення, що у Неї могли бути діти від Іосифа після Народження Христа, є свого роду десакралізацією Діви Марії, зведенням Її до стану звичайної жінки, яка живе після Різдва звичайним життям. Важко уявити собі непослідовніший і навіть примітивніший погляд на Пресвяту Богородицю. Мати Боголюдини назавжди пов’язана з Ним узами Матері і Сина, тому у Неї не могло бути інших дітей, оскільки Її Син не проста людина, а Месія, Який «будучи досконалим Богом, стає досконалою людиною, і звершується справа, найновіша з усього нового, справа, яка одна лише нова під сонцем» (преподобний Іоанн Дамаскін). І Діва Марія, Яка послужила звершенню справи, «яка одна лише нова під сонцем», повинна бути Матір’ю теж у винятковому сенсі. Можна сказати, що як Христос може бути тільки один, так і Мати Його може мати тільки одну Дитину, бо Вона була обрана для народження одного Немовляти, а не для того, щоб стати багатодітною матір’ю. Діва Марія — Наречена Агнця, Мати Бога-Слова і Пріснодіва — «Наречена Ненареченая».
Іноді у Святому Письмі знаходять цитати, що нібито вказують на те, що після Різдва Богородиця вступила у шлюб з Іосифом Обручником і мала інших дітей. У контексті нашої відповіді буде доречним навести читачам пояснення деяких євангельських висловів, дані преподобним Ісидором Пелусіотом († бл. 449 р.).
«Як кажеш, на твою думку… служило спокусою сказане у Слові Божому: и не знаяше Ея, дондеже роди Сына Своего, — ніби цим виражається, що після цього заручений з Дівою мав з Нею спілкування… Слово дондеже, як знаходимо, нерідко в Святому Письмі вживається у значенні “завжди”. «Дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих» (Пс. 109: 1), — значить покладу назавжди. «И голубица не возвратилась к Ною, дондеже изсяче вода от земли» (Бут. 8: 9–12), — а вона зовсім не поверталася. «И дондеже состареетеся, Аз есмь», — говорить Бог (Іс.  46: 4), але Бог перебуває завжди. Багато й інших подібних місць знаходиться у Святому Письмі… Про те саме свідчить і останнє розпорядження Господа, Який доручив Богородицю цнотливому Іоанну і поєднав дівство обох, коли на Хресті зазнавав Він життєдайної смерті» (Лист Коміту Єрміну. На сказане про Богородицю: и не знаяше Ея, і т. д. (див.: Мф. 1: 25)).
Ігумен Сильвестр (Стойчев)

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.