«І вороги людині — домашні її…»

«Хочу запитати: чи немає протиріччя між євангельськими словами про те, що вороги людині – домашні її, і апостольським твердженням про необхідність піклуватися про своїх домашніх? 
Ігор, м. Київ» 

 Слова Христа «…Я прийшов розлучити сина з батьком його, і дочку з матір’ю її, і невістку із свекрухою її. І вороги людині — домашні її» (Мф. 10: 35–36) можуть викликати у людини складні почуття. Про що говорить тут Господь? Чи означає, що віра у Христа має бути пов’язана з розбратом і негараздами в родині? І що тоді розуміти під словами апостола Павла: «Коли ж хто про своїх і особливо про домашніх не піклується, той відрікся від віри і гірший за невірного» (1 Тим. 5: 8)?

Ці слова Христа включені до настанов 12-ти апостолам під час покликання їх на проповідь. З контексту десятої глави Євангелія від Матфея бачимо, що Христос посилає учнів з проповіддю про Царство Небесне в непросту, небезпечну місію: «Остерігайтеся ж людей: бо вони видаватимуть вас на судища і в своїх синагогах битимуть вас… Видасть же брат брата на смерть і батько сина; і повстануть діти на батьків і убють їх; і будуть вас ненавидіти всі за ім’я Моє» (Мф. 10: 17, 21–22). У таких умовах дуже важливо зберегти віру в обітованого Месію: «Отже, кожного, хто визнає Мене перед людьми, того визнаю і Я перед Отцем Моїм Небесним; а хто зречеться Мене перед людьми, зречусь того і Я перед Отцем Моїм Небесним» (Мф. 10: 32–33). Після таких попереджень і звучать слова Господа: «…і вороги людині — домашні її» (Мф. 10: 35).

Старозавітне пророцтво

Звернемо увагу, що тут Христос цитує Старий Завіт: «Горе мені! бо зі мною тепер — як після збирання літніх плодів, як після збирання винограду: жодної ягоди для їжі, ні спілого плоду, якого бажає душа моя. Не стало милосердих на землі, немає правдивих між людьми; всі чинять підступи, щоб проливати кров; кожен ставить братові своєму сіть. Руки їхні повернені до того, щоб уміти робити зло; начальник вимагає подарунків, і суддя судить за хабарі, а вельможі висловлюють злі бажання душі своєї і перекручують справу. Кращий з них — як терен, і справедливий — гірше за колючу огорожу, день провісників Твоїх, відвідання Твоє настає; нині спіткає їх сум’яття. Не вірте другові, не покладайтеся на приятеля; від тієї, що лежить на лоні твоєму, стережи двері вуст твоїх. Бо син ганьбить батька, дочка повстає проти матері, невістка — проти свекрухи своєї, вороги людині — домашні її. А я буду споглядати на Господа, уповати на Бога спасіння мого: Бог мій почує мене» (Мих. 7: 1–7).
Сучасний богослов і місіонер ігумен Петро (Мещеринов) відзначає, що в цьому старозавітному тексті міститься приховане пророцтво про апостольську проповідь: «День провісників Твоїх, відвідання Твоє настає» (Мих. 7: 4). Пророк Михей говорить про те, що «провісництво» відбуватиметься в умовах моральної деградації, настільки сильної, що і домашні будуть ворогами людині, яка проповідує істинного Бога і духовне життя. Тому значення цих слів — нагадування про пророцтво і про те, в яких умовах відбуватиметься апостольське служіння: у справі проповіді домашні швидше заважають, аніж допомагають. Сам Господь говорив про це: «Не буває пророка без пошани, хіба тільки у вітчизні своїй, і у родичів і в домі своїм» (Мк. 6: 4), — бо саме у своїх домашніх Христос зустрів нерозуміння і невіру. Слово «вороги» потрібно сприймати тут не в абсолютному сенсі, що — завжди і у всьому вороги. Біблійна мова часто «поляризує» поняття; у цьому контексті «вороги»  означає «не друзі», не помічники, не співчуваючі релігійній стороні життя: істинному богошануванню і проповіді Христа.
Блаженний Феофілакт Болгарський так тлумачить слова Христа: «Пророк, говорячи про ворогів людини між домашніми її, мав на увазі древніх іудеїв, коли відбулося між ними таке відмежування сина від батька: Христос же застосовує ці слова взагалі до віруючого, показуючи, що всі домашні того, хто хоче вірувати, будуть ворогами йому».

Любов до Бога і любов до рідних

Та чи означає це, що в родині віруючої людини повинна бути ворожнеча? Адже є заповідь Божа про шанування батьків, і сам шлюб благословляється Церквою…
Христос не відкидає ні шанування батьків, ні шлюбу, ні сім’ї в цілому. Господь просто вказує, що любов до Бога має бути незрівнянно вищою і сильнішою, ніж любов до наших рідних і близьких. Якщо наші родичі перешкоджають нам бути з Богом, то тоді — вони наші вороги. Один із найавторитетніших отців Церкви святитель Іоанн Златоуст про шанування батьків каже: «…коритися їм слід лише в тому, що не протирічить благочестю. Святе діло — віддавати їм будь-яку іншу шану. Коли ж вони зажадають більше належного, не слід їм коритися».

«Благочестива» спекуляція

І водночас наша віра в Бога не може бути приводом для відмови у виконанні сімейних обов’язків. Чоловік, який кинув напризволяще сім’ю під приводом утечі в монастир, або дружина, яка відмовляється вести домашнє господарство через читання молитов, — усе це не знаходить виправдання. Більше того, закони Православної Церкви прямо вказують на неправочинність таких дій. Так, правилами 15 і 16 Гангрського Собору батькам забороняється залишати без належного догляду своїх дітей, а дітям батьків під приводом уявного благочестя та відлюдництва. При цьому відомий каноніст єпископ Никодим (Мілаш) зазначає, що «повагу до своїх батьків діти повинні свято берегти не тільки тоді, коли батьки їхні православно вірують, а й тоді, коли останні вірують неправославно… і ніяке благочестя не може слугувати дітям відмовкою в неповазі до них».
Ось тому актуальні слова апостола: «Коли ж хто про своїх і особливо про домашніх не піклується, той відрікся від віри і гірший за невірного» (1 Тим. 5: 8). Блаженний Феофілакт Болгарський запитує: «подумаємо: якщо гірше невірного той, хто не дбає про домашніх, то де опиниться той, хто кривдить своїх? Адже кожному для спасіння недостатньо своїх власних чеснот, якщо він, сам будучи благочестивий, не вчить і не переконує бути такими своїх родичів».

Любов до ворогів

Коли в сім’ї виникають проблеми на релігійному ґрунті, то вирішувати їх треба в дусі любові, терпіння і взаєморозуміння. Якщо рідні стають нам «ворогами» у справі спасіння, то необхідно згадати слова Христа: «Любіть ворогів ваших, благословляйте тих, хто проклинає вас, добро творіть тим, хто ненавидить вас і моліться за тих, хто кривдить і гонить вас» (Мф. 5: 44). Особливо важливо, щоб ми особистим благочестям — життям і ділом — підтверджували свою віру в Бога. Для цього треба просити у Господа мудрості, щоб виконати Його заповіт: «Так нехай сяє світло ваше перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла і прославляли Отця вашого Небесного» (Мф. 5: 16).

У дусі святих отців

На завершення нашої статті зазначимо, що вивчення Святого Письма є невід’ємною частиною духовного життя віруючої людини. Однак у священних книгах часто використовуються незвичні для сучасної людини образи, мовні прийоми, специфічні конструкції. Для християнина-початківця окремі місця Біблії можуть бути не зовсім зрозумілими, потребуючи пояснення.
Але будь-яка, навіть на перший погляд «абсурдна» фраза Біблії набуває цілком зрозумілого і глибокого сенсу, коли сприймається в контексті. Тому дуже важливо сприймати Святе Письмо цілісно, не відриваючи від тексту окремо взятої цитати.
Читання Біблії потребує від людини не тільки уваги і вдумливості, певних пізнань у галузі історії та географії, а й обов’язкового слідування святоотцівському тлумаченню. 19-те правило Трульського Собору вимагає тлумачити Писання, «не переступаючи визначених уже меж і передань Богоносних отців, і якщо досліджуватимуть слово Святого Письма, то не інакше нехай роз’яснюють його, як виклали світила і вчителі Церкви у своїх писаннях».
Дороговказними для нас нехай будуть слова блаженного Феодорита: «Істинно необхідні мудрість і розсудливість як для пізнання й усвідомлення словес Божих, так і для їхнього виконання і дотримання. Неможливо і зрозуміти їх тим, хто не отримав осяяння від Духа Божого, і зберегти тим, хто не має небесної допомоги».

Підготував протоієрей
Миколай Баранов


Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.