«Хресту Твоєму поклоняємось, Владико…»

У минулому номері «Церковної православної газети» розповідалося про історію свята Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього, що відзначається Православною Церквою 14 (27 за н. ст.) вересня. Напередодні свята Хрестовоздвиження звернімо увагу на деякі його особливості. Допоможе нам у цьому нарис «Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього» відомого київського богослова-літургіста Михайла Скабаллановича (1871–1931).

* * *

Свято Воздвиження — єдине з числа великих православних свят, що отримало початок водночас із самою подією, якій воно присвячено. Як зазначає Михайло Скабалланович, вперше Воздвиження було відзначено при самому знайденні Хреста в Єрусалимській Церкві, тобто в IV ст.

* * *

Тропар свята Хрестовоздвиження — «Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое…» — це єдиний з тропарів двунадесятих свят, що є суцільною молитвою (зазвичай основний піснеспів свята розповідає про найголовніше з церковного вчення про нього). Тропар Хресту не тільки звучить на богослужіннях свята Воздвиження, але й входить до складу ранкових молитов. До речі, вищезгадані початкові слова тропаря взяті з Псалтиря (Пс. 27: 9).

* * *

Головна відмінність свята Хрестовоздвиження — винесення (на утрені) святого Хреста з вівтаря на середину храму, його воздвиження і поклоніння йому віруючих. Крім того, Михайло Скабалланович звертає увагу на такі богослужбові особливості свята.

На утрені після Євангелія співається «Воскресение Христово видевше». Цей пасхальний піснеспів, що впродовж церковного року звучить також на недільних богослужіннях, накладає радісний відбиток на все ж сумний тон святкової служби, осяюючи її нагадуванням про Воскресіння.

Замість Трисвятого (молитви «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас»), заміна якого на богослужінні допускається лише в особливих випадках, на Літургії співається тропар «Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святе Воскресіння Твоє славимо». Цей тропар, що звучить і при звершенні чину Хрестовоздвиження, під час поклоніння Хресту, так само як і вищезгаданий пасхальний піснеспів, поєднує в собі вшанування Знаряддя Спасенної Смерті Господа Іісуса Христа з прославленням Його Спасенного Воскресіння.

Піст у день свята Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього також слід віднести до його богослужбових особливостей, оскільки він перебуває у тісному зв’язку з чином святкового богослужіння — з одного боку, радісного, але водночас пронизаного згадкою про хресні страждання Христові.

Підготував
Михайло Мазурін

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.